ΑΣΚΤ/ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ Κατερίνα Αθανασίου
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.

Φόρουμ δημοσίων συζητήσεων γύρω από θέματα που προκύπτουν κατά τις προγραμματισμένες εικαστικές παρουσιάσεις στο γ΄ εργ. Ζωγραφικής


Μη Συνδεδεμενος Παρακαλώ συνδεθείτε ή εγγραφείτε

Gilles Deleuze, Πώς αναγνωρίζουμε τον στρουκτουραλισμό;

Πήγαινε κάτω  Μήνυμα [Σελίδα 1 από 1]

Admin


Admin

http://bestimmung.blogspot.gr/2013/02/gilles-deleuze.html

7. ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΚΕΊΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΉ

 Κατά μία έννοια οι θέσεις καταλαμβάνονται και πληρούνται από πραγματικά όντα στο μέτρο που η δομή είναι ''ενεργοποιημένη''. Αλλά κατά μία άλλη έννοια, μπορούμε να πούμε ότι οι θέσεις είναι ήδη πληρωμένες ή κατειλημμένες από τα συμβολικά στοιχεία, στο επίπεδο της ίδιας της δομής, και ότι αυτό που καθορίζει την τάξη των θέσεων γενικά είναι οι διαφορετικές σχέσεις αυτών των στοιχείων. Συνεπώς υπάρχει μια πρωταρχική συμβολική πλήρωση πριν από κάθε δευτερογενή πλήρωση ή κατάληψη από πραγματικά όντα. Μόνο που ξαναβρίσκουμε το παράδοξο του άδειου κουτιού. Γιατί αυτό είναι η μόνη θέση που δεν μπορεί ούτε πρέπει να πληρωθεί, έστω και από ένα συμβολικό στοιχείο. Οφείλει να διατηρήσει την τελειότητα του κενού του για να μεταθέτει σε σχέση με τον εαυτό του και για να κυκλοφορήσει μέσα στα στοιχεία και στις ποικίλες σχέσεις. Όντας το ίδιο συμβολικό, θα πρέπει να είναι σύμβολο ως προς τον ίδιο τον εαυτό του, και να υπολείπεται αιωνίως απέναντι στο ίδιο το ήμισύ του που θα μπορούσε να έρθει να το καταλάβει. (Εν τούτοις αυτό το κενό δεν είναι ένα μη ον ή τουλάχιστον αυτό το μη ον δεν είναι το είναι του αρνητικού, είναι το θετικό είναι του ''προβληματικού'', το αντικειμενικό είναι ενός προβλήματος και μιας ερώτησης). Να γιατί ο Foucault μπορεί να λέει: ''Δεν μπορούμε πλέον παρά να σκεπτόμαστε μέσα στο κενό του εξαφανισμένου ανθρώπου. Γιατί αυτό το κενό δεν σκάβει μια έλλειψη. Δεν προδιαγράφει ένα χάσμα προς πλήρωση. Δεν είναι τίποτε περισσότερο ή τίποτε λιγότερο από την εκδίπλωση ενός χώρου όπου εν τέλει είναι και πάλι δυνατό να σκεφτούμε'' (1).
Αλλά, αν η κενή θέση δεν πληρούται από έναν όρο, δεν παύει να συνοδεύεται από ένα στοιχείο εξόχως συμβολικό, που ακολουθεί όλες τις μεταθέσεις της: συνοδεύεται χωρίς να καταλαμβάνεται ούτε να πληρούται. Και τα δύο αυτά, το στοιχείο και η θέση, δεν παύουν να υπολείπονται το ένα ως προς το άλλο και να συνοδεύονται με αυτόν τον τρόπο. Για την ακρίβεια το υποκείμενο είναι το στοιχείο που ακολουθεί την άδεια θέση: όπως λέει ο Lacan, είναι λιγότερο υποκείμενο και περισσότερο υποταγμένο-υποταγμένο στο άδειο κουτί, στο φαλλό και στις μετατοπίσεις του. Η ευκινησία του δεν έχει το ταίρι της ή θα έπρεπε να μην το έχει. Έτσι το υποκείμενο είναι ουσιαστικά διυποκειμενικό. Η αναγγελία του θανάτου του Θεού ή του ανθρώπου δεν είναι τίποτα. Αυτό που βαραίνει είναι ο τρόπος. Ο Nietzsche έδειχνε ήδη ότι ο Θεός πεθαίνει με πολλούς τρόπους. Και ότι οι θεοί πεθαίνουν, αλλά από τα γέλια, ακούγοντας κάποιον Θεό να λέει ότι είναι ο Μόνος. Ο στρουκτουραλισμός διόλου δεν είναι μια σκέψη που καταργεί το υποκείμενο, αλλά μια σκέψη που το κατατέμνει και το κατανέμει συστηματικά, που αμφισβητεί την ταυτότητα του υποκειμένου, που το διαλύει και το κάνει να περνά από θέση σε θέση, υποκείμενο μοναδικό πάντα, καμωμένο από εξατομικεύσεις, αλλά απρόσωπες, ή μοναδικότητες, αλλά προ-ατομικές. Υπ'αυτή την έννοια και μόνο ο Foucault μιλάει για ''διασπορά''. Και ο Lévi-Strauss δεν μπορεί να ορίζει ένα υποκειμενικό επίπεδο παρά μόνο στην εξάρτησή του από τις συνθήκες του Αντικειμένου, κάτω από τις οποίες συστήματα αλήθειας γίνονται μεταστρεπτά και συνεπώς ''ταυτόχρονα μπορούν να γίνουν δεκτά από πολλά υποκείμενα'' (2).
 Έτσι δύο μεγάλα συμβεβηκότα της δομής μπορούν να οριστούν. Είτε το άδειο και κινητό κουτί δεν συνοδεύεται πλέον από ένα μοναδικό υποκείμενο και εδώ μέσα τονίζει αδρά την τροχιά του, οπότε το κενό του γίνεται μια αληθινή έλλειψη, ένα χάσμα. Είτε αντίθετα είναι πληρωμένο, κατειλημμένο από εκείνο που το συνοδεύει, οπότε η κινητικότητά του χάνεται μέσα στο αποτέλεσμα μιας πληρότητας ασάλευτης ή παγιωμένης. Επίσης θα μπορούσαμε να πούμε, με γλωσσολογικούς όρους, άλλοτε ότι το ''σημαίνον'' χάθηκε, ότι το ρεύμα του σημαινόμενου δε βρίσκει πλέον σημαίνον στοιχείο να το καταμετρήσει, άλλοτε ότι το ''σημαινόμενο'' έχει χαθεί, ότι η αλυσίδα του σημαίνοντος δε βρίσκει πλέον σημαινόμενο που να το διατρέχει: είναι οι δύο παθολογικές απόψεις της ψύχωσης (3). Θα μπορούσαμε να πούμε ακόμα, με όρους θεο-ανθρωπολογικούς, ότι άλλοτε ο Θεός μεγαλώνει την έρημο και ανοίγει ένα χάσμα στη γη, άλλοτε ότι ο άνθρωπος την γεμίζει, καταλαμβάνει τη θέση, και μέσα σε αυτή τη μάταιη μετατροπή μας κάνει να περνάμε από το ένα συμβεβηκός στο άλλο: να γιατί ο άνθρωπος και ο Θεός είναι οι δύο ασθένειες της γης, δηλαδή της δομής.
Το σημαντικό είναι να μάθουμε κάτω από ποιούς παράγοντες και σε ποιές στιγμές αυτά τα συμβεβηκότητα καθορίζονται μέσα σε δομές αυτής ή της άλλης τάξης. Ας δούμε και πάλι τις αναλύσεις του Athusseer και των συνεργατών του: από τη μια μεριά δείχνουν πως, μέσα στην οικονομική τάξη, οι περιπέτειες του άδειου κουτιού (η Αξία ως αντικείμενο =x) σφραγίζονται από το εμπόρευμα, το χρήμα, το φετίχ, το κεφάλαιο κτλ που χαρακτηρίζουν την καπιταλιστική δομή. Από την άλλη μεριά δείχνουν πώς γεννιούνται οι αντιφάσεις μέσα στη δομή. Εν τέλει, καθώς το πραγματικό και το φανταστικό, δηλαδή τα πραγματικά όντα, τα οποία έρχονται να καταλάβουν όσες θέσεις και ιδεολογίες εκφράζουν την εικόνα, που τα ίδια συνιστούν, καθορίζονται στενά από το παιχνίδι αυτών των δομικών περιπετειών και των αντιφάσεων που απορρέουν από εδώ. Όχι βέβαια πως οι αντιφάσεις είναι φανταστικές: είναι καθεαυτό δομικές, και χαρακτηρίζουν τα αποτελέσματα της δομής μέσα στον εσωτερικό χρόνο που της προσιδιάζει. Δεν θα λέγαμε λοιπόν ότι η αντίφαση είναι φαινομενική, αλλά απλώς ότι είναι παράγωγη: εκπηγάζει από το άδειο κουτί και από το γίγνεσθαί του μέσα στη δομή. Κατά γενικό κανόνα, το πραγματικό, το φανταστικό και οι σχέσεις τους γεννιούνται πάντα δευτερογενώς από τη λειτουργία της δομής, που αρχίζει έχοντας μέσα της τα πρωταρχικά της αποτελέσματα. Να γιατί αυτά, που μόλις αποκαλέσαμε συμβεβηκότα, δεν έρχονται από τα έξω στη δομή. Αντίθετα, πρόκειται για μια εμμενή ''τάση''. Πρόκειται για ιδεατά συμβάντα που αποτελούν μέρος της ίδιας της δομής και επηρεάζουν συμβολικά το άδειο κουτί ή το υποκείμενο. Τα αποκαλούμε ''συμβεβηκότα'' για να δηλώσουμε καλύτερα όχι τον χαρακτήρα της συμπτωματικότητας ή της εξωτερικότητας, αλλά αυτόν τον χαρακτήρα του πολύ ειδικού συμβάντος, που είναι εσωτερικό στη δομή, καθόσον αυτή η τελευταία δεν ανάγεται ποτέ σε μιαν απλή ουσία.
Έτσι ένα σύνολο περίπλοκων προβλημάτων τίθεται στον στρουκτουραλισμό αναφορικά με τις δομικές ''μετατροπές'' (Foucault) ή τις ''μορφές μετάβασης'' από μια δομή στην άλλη (Althusser). Οι διαφορετικές σχέσεις επιδέχονται νέες αξίες ή παραλλαγές πάντα σε συνάρτηση με το άδειο κουτί, το ίδιο όπως και οι μοναδικότητες γίνονται ικανές για νέες διανομές, που θεμελιώνουν μια άλλη δομή. Επίσης οι αντιφάσεις πρέπει να έχουν ''λυθεί'', δηλαδή η άδεια θέση να έχει απαλλαγεί από συμβολικά συμβάντα που την αποκρύπτουν ή την γεμίζουν, να έχει δοθεί στο υποκείμενο, που οφείλει να την συνοδεύει σε νέους δρόμους, χωρίς να την καταλαμβάνει ούτε να την εγκαταλείπει. Επίσης υπάρχει ένας στρουκτουραλιστικός ήρωας: δεν είναι ούτε Θεός ούτε άνθρωπος, ούτε προσωπικός ούτε απρόσωπος, είναι χωρίς ταυτότητα, καμωμένος από μη προσωπικές εξατομικεύσεις και από προ-ατομικές μοναδικότητες. Εξασφαλίζει τη διάσπαση μιας δομής, που έχει πληγεί από περίσσεια ή από έλλειψη, αντιθέτει το δικό του ιδεατό συμβάν στα ιδεώδη συμβάντα που μόλις ορίσαμε (5). Το αν εναπόκειται σε μια νέα δομή να μην ξαναρχίσει περιπέτειες ανάλογες με εκείνες της παλαιάς, να μην ξαναγεννήσει θανατηφόρες αντιφάσεις, αυτό εξαρτάται από την δύναμη αντίστασης και δημιουργίας αυτού του ήρωα, από την ευκινησία του να ακολουθήσει και να διασώσει τις μεταθέσεις, από τη δύναμή του να προκαλεί την παραλλαγή των σχέσεων και να ανακατανέμει τις μοναδικότητες, ρίχνοντας πάντα ζαριές. Ακριβώς αυτό το σημείο μετατροπής ορίζει μια πράξη, ή μάλλον τον ίδιο τον τόπου όπου η πράξη πρέπει να εγκατασταθεί. Γιατί ο στρουκτουραλισμός δεν είναι μόνο αξεχώριστος από τα έργα που δημιουργεί, αλλά επίσης και από μια πρακτικά αναφορικά με τα προϊόντα που ερμηνεύει. Είτε αυτή η πρακτική είναι θεραπευτική είτε πολιτική, πάντως υποδηλώνει ένα σημείο διαρκούς επανάστασης ή διαρκούς μεταβίβασης.
 Αυτά τα τελευταία κριτήρια, από το υποκείμενο στην πράξη, είναι τα πιο σκοτεινά-είναι τα κριτήρια  του μέλλοντος. Μέσα από τα έξι προηγούμενα χαρακτηριστικά, το μόνο που θελήσαμε ήταν να αντλήσουμε ένα σύστημα απηχήσεων ανάμεσα σε συγγραφείς πολύ ανεξάρτητους μεταξύ τους, που εξερευνούν πολύ διαφορετικές περιοχές, και επίσης τη θεωρία που προτείνουν οι ίδιοι γι'αυτές τις απηχήσεις. Στα διάφορα επίπεδα της δομής, στο πραγματικό και το φανταστικό, στα πραγματικά όντα και στις ιδεολογίας, το νόημα και η αντίφαση είναι ''αποτελέσματα'' που πρέπει να κατανοηθούν μετά από μια ''διαδικασία'', από μια διαφορική παραγωγή καθαυτό δομική, μια παράδοξη στατική ένεση φυσικών ''αποτελεσμάτων'' (οπτικών, ηχητικών κτλ). Τα βιβλία ενάντια στον στρουκτουραλισμό (ή ενάντια στο νέο μυθιστόρημα) δεν έχουν κατ'ουσία καμιά βαρύτητα. Δεν μπορούν να εμποδίσουν τον στρουκτουραλισμό να έχει μια παραγωγικότητα που είναι αυτή της εποχής μας. Κανένα βιβλίο ενάντια σε ο,τιδήποτε δεν έχει ποτέ καμιά βαρύτητα. Τα μόνα βιβλία που βαρύνουν είναι εκείνα που γράφονται ''για'' κάτι καινούργιο και μπορούν να το παραγάγουν.

https://asfalectures.forumgreek.com

Admin


Admin

http://hyperion.math.upatras.gr/courses/sts/thefoit/erg99/rokas_etal.html

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ
ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

[Κεφάλαιο 5]

David J. Hess

Στρουκτουραλισμός και Μεταστρουκτουραλισμός

Σε ένα καλό παράδειγμα επιστημονικής καινοτομίας με ην ιδέα της διασταύρωσης, ο Claude Levi-Strauss (1966) ανέπτυξε την πολιτιστική σκέψη εφαρμόζοντας τη στρουκτουραλιστική θεωρία της γλωσσολογίας σε φαινόμενα όπως η συγγένεια και οι μύθοι. Ακολούθησε το γλωσσολογικό μοντέλο ταξινομώντας φωνήματα σε φωνητικά χαρακτηριστικά που οι γλωσσολόγοι γενίκευσαν από παρατηρήσεις σε αυτά (όπως θετική ή αρνητική φωνή, ή θετική ή αρνητική φιλοδοξία). Μεταφερόμενη στην ανθρωπολογία, η διάκριση αυτή των φωνημάτων και φωνητικών χαρακτηριστικών έγινε γνωστή σε μερικούς κύκλους ως emic versus etic επιπέδων ανάλυσης. Οι emic αναλύσεις αντιπροσώπευαν τις κατηγορίες της τοπικής κουλτούρας, ενώ οι etic αναλύσεις ήταν κατηγορίες φτιαγμένες από τους ανθρωπολόγους βασισμένες στη συγκριτική ανάλυση (κάτι σαν τον διαχωρισμό μεταξύ παρατηρητικών και θεωρητικών όρων).
Ο στρουκτουραλισμός του Levi-Strauss και άλλων ανθρωπολόγων θεωρείται σήμερα ξεπερασμένος για λόγους όπως η υπερβολική τυπολατρία του και η αποτυχία του να σχηματίσει θεωρία για τις σχέσεις δράστη και κατασκευής. Ωστόσο, ο στρουκτουραλισμός έχει επηρεάσει τις ανθρωπολογικές και πολιτιστικές μελέτες παρέχοντας ένα τρόπο που ερμηνεύει το νόημα των πράξεων, κειμένων και θεσμών με το να χαρτογραφεί ένα κώδικα εννοιών πάνω σε άλλους. Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να ερμηνεύει κατηγορίες από τη φύση και το  πολιτισμό σε μύθους με το να δείχνει πώς αυτοί χαρτογραφούνται σε κώδικες της μαγειρικής. (Στις περισσότερες περιστάσεις το ωμό φαγητό είναι φυσικό και το μαγειρεμένο είναι πολιτιστικό). Με αυτή την ανάλυση οι γυναίκες συχνά μεσολαβούν μεταξύ φύσης και πολιτισμού και έτσι εμφανίστηκε η γενική διαμάχη ότι οι πολιτιστικοί κώδικες συχνά περιλαμβάνουν τη συμβολική εξίσωση ότι οι γυναίκες είναι για τη φύση ότι είναι οι άνδρες για το πολιτισμό, μία πολιτιστική δομή που βρέθηκε να είναι σχεδόν παγκόσμια20. Παρόλο που η ανάλυση του Levi-Strauss έχει κατακριθεί για ανδροκεντρισμό, η βασική μέθοδος για την ερμηνεία της κωδικοποίησης των διαχωρισμών της φύσης και του πολιτισμού εναντίον φυλετικών διαχωρισμών έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τις φεμινιστικές μελέτες της επιστήμης. Για παράδειγμα, πολλές από τις αναλύσεις της Haraway στο Primate Visions γίνονται πιο κατανοητές όταν διαβάζονται έναντι του υπόβαθρου των στρουκτουραλιστικά επηρεασμένων μελετών της φεμινιστικής ανθρωπολογίας της δεκαετίας του 80.
Μία δεύτερη σημαντική άποψη του στρουκτουραλισμού του Levi-Strauss είναι η ανάλυσή του στον τοτεμισμό. Τα τοτέμ είναι κατηγορίες κοινωνικού διαχωρισμού οι οποίες ταυτίζονται με κατηγορίες φυσικού διαχωρισμού. Το προηγούμενο παράδειγμα παρέχει ένα είδος ανάλυσης του τοτεμισμού στη πιο γενική έννοια. Ωστόσο, ανθρωπολογικές συζητήσεις έχουν επικεντρωθεί σε τοτεμικές συνάφειες σε προγενέστερες κοινωνίες. Για παράδειγμα, μία ομάδα από φυσικούς διαχωρισμούς (αρκούδες, αετοί, λύκοι) συσχετίζεται με μία ομάδα από κοινωνικούς διαχωρισμούς (η οικογένεια αρκούδα, η οικογένεια αετός, η οικογένεια λύκος). Μερικοί ανθρωπολόγοι έχουν δηλώσει ότι ο τοτεμισμός μπορεί να είναι μία χρήσιμη αλληγορία για τις σύγχρονες κοινωνίες και ακόμα για την επιστήμη. Για παράδειγμα, ο Marshall Sahlins (1976) ισχυριζόταν ότι η επιστήμη μπορεί να είναι η υψηλότερη μορφή τοτεμοσμού, όπως στον παραλληλισμό, που πρώτα ο Marx παρατήρησε και σχολίασε, μεταξύ της θεωρίας της εξέλιξης του Δαρβίνου και της θεωρίας του καπιταλιστικού ανταγωνισμού. Η απεικόνιση των μηχανισμών της παρέκκλισης και της φυσικής επιλογής του Δαρβίνου είναι παρόμοια με το καπιταλιστικό κόσμο του νεωτερισμού των προϊόντων και του ανταγωνισμού της αγοράς. Έχω επεκτείνει αυτή τη συζήτηση με το να ισχυρίζομαι ότι η ανάλυση των ‘τεχνοτοτέμ’-χρονικά και πολιτιστικά συγκροτημένες συστοιχίες τεχνικών και κοινωνικών εννοιών-παρέχει ένα χρήσιμο εναλλακτικό στις αναλύσεις του πανεπιστημίου του Εδιμβούργου για τη σχέση μεταξύ σκεπτικών και κοινωνικών κατηγοριών (Hess 1995:ch. 2).
Ένας ακόμη τομέας όπου οι ανθρωπολόγοι και οι ερευνητές πολιτιστικών μελετών διαχωρίζονται είναι η μελέτη της αναδόμησης. Μία πλευρά της αναδόμησης περιλαμβάνει τις διαδικασίες στις οποίες νέες κοινωνικές ομάδες σε κοινότητες εμπειρογνώμων (όπως γυναίκες επιστήμονες) αμφισβητούν υπάρχουσες θεωρίες και μεθόδους. Ωστόσο, η αναδόμηση μπορεί ακόμα να περιλαμβάνει την τάση ομάδων μη εμπειρογνώμων (ή ομάδες με διαφορετικές επαγγελματικές εξειδικεύσεις) να επανερμηνεύουν και να επαναδιαμορφώνουν την επιστήμη και την τεχνολογία καθώς μεταπίπτουν από εξειδικευμένες ομάδες παραγωγών σε άλλες ομάδες, είτε σε οικιακό ή εργασιακό περιβάλλον21.
Η αναδόμηση είναι συγκρίσιμη με μία διαδικασία που ο Levi-Strauss περιέγραψε ως bricolage. Μία γαλλική λέξη για τον πολυτεχνίτη, ο bricoleur εισήλθε στην κοινωνική θεωρία μέσω της σύγκρισης με τον μηχανικό που έκανε ο Levi-Strauss (1996). Ο Levi-Strauss ισχυριζόταν ότι ο μηχανικός εργαζόταν μέσω σχεδίου και πρωταρχικών αρχών, ενώ ο bricoleur εργαζόταν με τα αντικείμενα στο χέρι κάτω από μία καιροσκοπική ή αδέξια ‘λογική του χειροπιαστού’. Αφότου οι εργαστηριακές μελέτες αποκάλυψαν τη δεικτική φύση της εργαστηριακής επιστήμης ως πειραματισμό (e.g., Knorr-Cetina 1981), οι επιστήμονες άρχισαν να φαίνονται περισσότερο σαν bricoleurs παρά ιδανικοί τυπικοί μηχανικοί της διατύπωσης του Levi-Strauss. Γενικότερα, καθώς νέες ομάδες εισέρχονται σε επιστημονικές αρχές ή καθώς η επιστήμη περνά στο γενικό κοινό, οι θεωρίες και η γνώση υπόκεινται μερικές φορές σε μια γενική διαδικασία αναδόμησης παρόμοια με τη διαδικασία bricolage.
Για τη καλύτερη κατανόηση της αναδόμησης, οι ερμηνευτικές μέθοδοι της διαδόμησης είναι καταλληλότεροι από αυτές του στρουκτουραλισμού. Η διαδόμηση παρουσιάζεται συχνά μέσω της κριτικής του λογοκεντρισμού του Derrida, ένας εθνοκεντρισμός του φιλοσοφικού ζητήματος που ο Derrida απέδιδε σε ένα μεγάλο αριθμό στοχαστών, συμπεριλαμβανομένου τον de Saussure (1996). Ο Derrida ισχυριζόταν ότι η λογοκεντρική υπεροχή του προφορικού έναντι του γραπτού λόγου απεικονίζει τη λανθασμένη Δυτική άποψη της υπεροχής του υποκείμενου έναντι της γλώσσας. Στην ορολογία της ΕΤΚ, κάποιος μπορεί να ερμηνεύσει τον Derrida καθώς κριτικάρει την άποψη της υπεροχής των ηθοποιών έναντι του δικτύου ή, σε πιο κοινωνικούς και θεωρητικούς όρους, την υπεροχή του ατόμου έναντι της κοινωνίας και του ατόμου έναντι της δομής. Μεγαλύτερης σημασίας στις πολιτιστικές μελέτες της επιστήμης και τεχνολογίας από την κριτική του Derrida στον λογοκεντρισμό αποτελεί ο τρόπος σκέψης του περί πολιτιστικών κωδικών ο οποίος αποκολλείται από την στρουκτουραλιστική ανάλυση των συμβολικών αντιθέσεων (π.χ. αρσενικό/θηλυκό). Αντίθετα, ο Derrida παρουσίασε μία ανάλυση αναμφίβολων ιεραρχιών στις οποίες ο ένας όρος είναι συμπληρωματικός και ο άλλος περιγραφικός. Αυτός ο τρόπος σκέψης για τον συμβολισμό μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο ανίχνευσης του φαλλοκεντρισμού και άλλων ειδών προκαταλήψεων σε επιστημονικές αναπαραστάσεις, κείμενα και γλώσσα γενικότερα.
Για παράδειγμα, στη συμβατική πατριαρχική χρήση στις περισσότερες Δυτικές γλώσσες, οι όροι ‘άντρας/γυναίκα’ αποτελούν μία ιεραρχία στην οποία ο ‘άνδρας’ είναι ο περιγραφικός όρος που αναπαριστά το ανθρώπινο είδος. Διαδοχικά ο όρος ‘άνδρας’ περιλαμβάνει το φυλετικό διαχωρισμό ‘άνδρας/γυναίκα’ με τη γυναίκα να αποτελεί τον συμπληρωματικό όρο. Διαδοχικά, η ‘γυναίκα’ ως το θηλυκό του ανθρώπινου είδους περιλαμβάνει τον όρους ‘γυναίκα’ για τον ενήλικο και ‘κορίτσι’ για το παιδί, ο νέος συμπληρωματικός όρος. Οι Διαδομικές ερμηνείες δείχνουν πώς μία φαινομενικά ουδέτερη αντίθεση αποτελεί μία ιεραρχία, η οποία με τη σειρά της μπορεί να αντιστραφεί με την επίδειξη του πώς ο συμπληρωματικός όρος (ή θεωρία) μπορεί να επανερμηνευτεί ως οι συνθήκες της δυνατότητας του πρώτου. Αυτή η στρατηγική χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό στις φεμινιστικές λογοτεχνικές μελέτες και παρέχει νέες ερμηνείες παλιών κειμένων που φανερώνουν μία άποψη κάπως παραμελημένη όπως η υποβαθμισμένη εικόνα του γυναικείου χαρακτήρα. Μία παρόμοια στρατηγική υποστηρίζει μερικές μελέτες πάνω στο φύλο και την επιστήμη, στις οποίες κρυμμένες πλευρές του γυναικείου χαρακτήρα έρχονται στην επιφάνεια για να υπονομεύσουν σεξιστικές ή ανδροκεντρικές μελέτες.
Ένα κλασσικό παράδειγμα είναι η κριτική της κυρίαρχης μοριακής θεωρίας του DNA, με τις αναμφίβολες πολιτιστικές χαρτογραφήσεις πάνω σε ιεραρχίες φυλής και φύλου. Ένας αριθμός ακαδημαϊκών έχουν επισημάνει το πολιτιστικό υπόβαθρο της κυρίαρχης μοριακής θεωρίας στη πρώιμη μοριακή βιολογία, που περιλαμβάνει ένα είδος εντολών από το DNA στο RNA στη κατασκευή της πρωτεΐνης22. Αυτή η αντίληψη του κυττάρου προσδίδει ενεργητικότητα στο πυρήνα και παθητικότητα στο κυτταρόπλασμα και οι πολιτιστικές κατηγορίες της ενεργητικότητας/παθητικότητας είναι εξαιρετικά φυλετικές. Όπως η Emily Martin (1991) ισχυρίζεται, ο φυλετικός διαχωρισμός σε αυτούς τους χώρους του κυττάρου απαντάται όχι μόνο μέσω της γενικής συσχέτισης με τον προσδιορισμό της ενεργητικότητας και της παθητικότητας, αλλά επίσης μέσω της παραδοσιακής θεωρίας ότι το ωάριο είναι το παθητικό μέσο αναπαραγωγής που το ενεργητικό σπερματοζωάριο γονιμοποιεί. Κι αυτό επειδή το σπερματοζωάριο συμβάλλει στο πυρήνα του ωαρίου και το μεταμορφώνει, ενώ το κυτταρόπλασμα παραμένει κατά μία έννοια ένας γυναικείος χώρος. Φυσικά, θέματα ακρίβειας διαχωρίζονται από τα θέματα πολιτιστικής σημασίας και οι θεωρίες του DNA ή του ενεργητικού πυρήνα και σπερματοζωαρίου μπορούν ή όχι να δικαιολογηθούν. Ωστόσο, η φεμινιστική θεωρία και η διαδομική ανάλυση βοηθούν στο να προκληθεί μία εγρήγορση που κάνει δυνατή την αμφισβήτηση αυτών των αναπαραστάσεων ως ενδεχομένως μη ακριβές. Αποδεικνύεται ότι το μοντέλο του ενεργητικού σπερματοζωαρίου έχει διαμφισβητηθεί ως ανακριβές, άλλα όπως ο Martin δείχνει, το νέο μοντέλο του ενεργητικού ωαρίου αμέσως συγκέντρωσε εξ ίσου φυλετικούς και αρνητικούς συσχετισμούς.

https://asfalectures.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή  Μήνυμα [Σελίδα 1 από 1]

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης