ΑΣΚΤ/ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ Κατερίνα Αθανασίου
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.

Φόρουμ δημοσίων συζητήσεων γύρω από θέματα που προκύπτουν κατά τις προγραμματισμένες εικαστικές παρουσιάσεις στο γ΄ εργ. Ζωγραφικής


Μη Συνδεδεμενος Παρακαλώ συνδεθείτε ή εγγραφείτε

Hannah Arendt

Πήγαινε κάτω  Μήνυμα [Σελίδα 1 από 1]

1Hannah Arendt Empty Hannah Arendt Κυρ 08 Νοε 2015, 20:16

Admin


Admin



Η Hannah Arendt και η επίδρασή της – ένα πορτραίτο
Αλήθεια, πόσοι τρέφουν πραγματική εκτίμηση για την Hannah
Arendt; Το ερώτημα ίσως αιφνιδιάζει, μια και η Arendt χαίρει
ευρείας αναγνώρισης ως πολιτική φιλόσοφος. Όμως αυτή είναι μία
μόνο όψη της επιρροής της. Λίγοι βασίζουν τις ιδέες τους στο έργο
της και μια μικρή μόνο ομάδα ερμηνευτών της προσπαθεί να
συνεχίσει τη σκέψη της.
Η Hannah Arendt συνάντησε την απόρριψη σε όλους τους πολιτικούς
χώρους. Αυτό εκπλήσσει ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την Αριστερά, αφενός
γιατί είναι ο χώρος στον οποίο βρισκόταν πλησιέστερα, αφετέρου επειδή
ήταν παντρεμένη, στον δεύτερο γάμο της που κράτησε ως το θάνατό της,
με τον κομουνιστή Heinrich Blücher, με τον οποίο μοιράστηκε την εμπειρία της διαφυγής από
τους ναζί και της μετανάστευσης. Παρ’ όλα αυτά, στο χώρο της Αριστεράς κατέστρεψε τη φήμη
της με το πρώτο μεγάλο της έργο Elemente und Ursprünge totaler Herrschaft [Οι απαρχές του
ολοκληρωτισμού], με το οποίο έγινε γνωστή το 1951. Σε αυτό συγκρίνει τον εθνικοσοσιαλισμό με
το σταλινισμό αποδίδοντάς τους παρόμοιες μεθόδους. Αμφότερα τα συστήματα βασίστηκαν, κατά
την Άρεντ, στην τρομοκρατία και κατάφεραν να διατηρήσουν την ολοκληρωτική εξουσία τους σε
όλο το φάσμα της κοινωνίας, συλλαμβάνοντας ακόμη και εν δυνάμει ή «κατασκευασμένους»
εχθρούς του καθεστώτος και εξολοθρεύοντας πολλούς από αυτούς στα στρατόπεδα
συγκέντρωσης. Με το βιβλίο αυτό η Arendt τεκμηριώνει τη θεωρία του ολοκληρωτισμού, η οποία
χρησιμοποιήθηκε στον Ψυχρό Πόλεμο κυρίως από τους συντηρητικούς εναντίον της Σοβιετικής
Ένωσης.
Το έργο φαίνεται ως λογική συνέπεια της βιογραφίας της Arendt. Γεννημένη το 1906 κοντά στο
Αννόβερο, μεγάλωσε στο Καίνιγκσμπεργκ, όπου στα γυμνασιακά της χρόνια ήρθε αντιμέτωπη με
τον πανταχού παρόντα αντισημιτισμό. Στη συνέχεια, σπουδάζει στο Μάρμπουργκ κοντά στον
Martin Heidegger, με τον οποίο συνάπτει κρυφό ερωτικό δεσμό, και κάνει το διδακτορικό της με
τον Karl Jaspers στη Χαϊδελβέργη. Ο Kurt Blumenfeld την μυεί στον σιωνισμό.
Το 1933 η Arendt συλλαμβάνεται από την Γκεστάπο και κρατείται για μία εβδομάδα. Αναγκάζεται
να φύγει από τη Γερμανία. Μέσω Πράγας φτάνει στο Παρίσι, όπου δουλεύει για εβραϊκές
οργανώσεις. Μετά τη γερμανική εισβολή, φυλακίζεται σε στρατόπεδο περιορισμού στη Νότια
Γαλλία. Μέσα στο χάος που επικράτησε μετά την κατάρρευση του γαλλικού αμυντικού
συστήματος, καταφέρνει να αποδράσει από το στρατόπεδο. Όσοι δεν διέφυγαν, εκτοπίστηκαν
αργότερα στο Άουσβιτς. Κρύβεται από τους ναζί με κίνδυνο της ζωής της και κάποιους μήνες
μετά κατορθώνει να διαφύγει μαζί με τον σύζυγό της και τη μητέρα της μέσω Ισπανίας και
Λισσαβόνας για τις ΗΠΑ. Εκεί εργάζεται αρχικά πάλι για εβραϊκές οργανώσεις, στη συνέχεια ως
επιμελήτρια και από τη δεκαετία του 1950 και έπειτα διδάσκοντας σε διάφορα πανεπιστήμια,
κυρίως στη Νέα Υόρκη, όπου το 1975 πεθαίνει.
Η κοινοτοπία του κακού
Το 1963, η Arendt προκαλεί σκάνδαλο με το βιβλίο της Ο Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ – Έκθεση για
την κοινοτοπία του κακού. Έχει προηγηθεί η παρουσία της ως δημοσιογράφου στη δίκη κατά του
διοργανωτή του Ολοκαυτώματος, τον οποίο δεν περιγράφει ως σαδιστή και άνθρωπο με σατανικά
στοιχεία, αλλά ως σχολαστικό γραφειοκράτη και υπάκουο υποτελή του Γ΄ Ράιχ. Το ίδιο
υπαινίσσεται για όλους τους συνοδοιπόρους, τους «κλακαδόρους» και τους συνεργάτες των ναζί
– όχι μόνο στη Γερμανία. Ακόμη, ασκεί κριτική στον τρόπο διεξαγωγής της δίκης καθώς και σε
ορισμένες μορφές συνεργασίας των Εβραίων με τους ναζί. Πολλοί από τους Εβραίους φίλους της
διακόπτουν κατόπιν αυτού τις σχέσεις τους μαζί της, ενώ η ίδια δέχεται τα πυρά ποικίλων
εντύπων του Τύπου.
Λίγα χρόνια πριν, το 1958, η Arendt έχει δημοσιεύσει το σημαντικότερο πολιτικό-φιλοσοφικό
έργο της με τίτλο Vita activa oder vom tätigen Leben [Η ανθρώπινη κατάσταση – Vita active]. Σε
αυτό ασκεί κριτική στη σύγχρονη κοινωνία, όπου η οικονομία εξουσιάζει όλο και περισσότερο την
πολιτική. Με αυτό, πάλι, δυσαρέστησε τους φιλελεύθερους. Σε μια εποχή, όπου σε όλους τους
σημαντικούς πολιτικούς χώρους η δημοκρατία θεωρείται μια κοινωνικά ευρέως νομιμοποιημένη
πολιτική εξουσία, η Arendt στρέφεται στην αρχαία ελληνική «πόλι», όπου άπαντες οι πολίτες
συμμετέχουν ενεργά. Την πολιτική την αντιλαμβάνεται ως ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των
πολιτών σε σχέση με τις δημόσιες υποθέσεις. Φιλελεύθεροι και συντηρητικοί της εποχής του
Ψυχρού Πολέμου θεωρούν ότι με τη θέση της αυτή ανοίγει το δρόμο προς μια αριστερή θεώρηση
της δημοκρατίας. Και πράγματι, η Arendt εκφράζει τη συμπάθειά της προς τις διάφορες μορφές
συμβουλίων τόσο στην Παρισινή Κομμούνα του 1871 όσο και στη Γερμανική Επανάσταση του
1918.
Ο συγγραφέας του κειμένου Hans-Martin Schönherr-Mann μιλά στην Ελβετική Ραδιοτηλεόραση
(Schweizerisches Fernehen) για την Hannah Arendt (εκπομπή «Sternstunde Philosophie», 22 Απριλίου 2012)
Η αποτυχία των επαναστάσεων
Οι έχοντες εθνικά φρονήματα ενοχλήθηκαν από τη θέση της Arendt ότι η παρακμή του έθνους-
κράτους ευθυνόταν για τον αντισημιτισμό και την άνοδο του ολοκληρωτισμού. Επιπλέον,
προασπίστηκε τη διαφορετικότητα των ανθρώπων, που οδηγεί σε έναν κοινωνικό και πολιτικό
πλουραλισμό, τον οποίο ακόμη και στις ΗΠΑ δεν βρήκε παρά σε πρωτόλεια μορφή – για
παράδειγμα, στο κίνημα για τα δικαιώματα του πολίτη της δεκαετίας του ’60.
Στο βιβλίο της Über die Revolution [Για την επανάσταση] υποστηρίζει πως μόνο η Αμερικανική
Επανάσταση πέτυχε το σκοπό της, αφού κατάφερε να δημιουργήσει θεσμούς που διασφάλιζαν τις
δημοκρατικές δυνατότητες συμμετοχής, ενώ τόσο η Γαλλική όσο και η Ρωσική Επανάσταση
απέτυχαν στο κοινωνικό ζήτημα: μια θέση με την οποία δεν συμφωνούν στο σύνολό τους ούτε οι
Γάλλοι Συντηρητικοί, ούτε οι Φιλελεύθεροι ούτε οι Αριστεροί.
Η ζωή του πνεύματος
Στο φιλοσοφικό magnum opus της, το οποίο εκδόθηκε μετά το θάνατό της, Vom Leben des
Geistes Για τη ζωή του πνεύματος] συμμερίζεται τις θέσεις του Martin Heidegger, με τον οποίο οι
φιλικές της σχέσεις αποκαταστάθηκαν μετά τον πόλεμο, παρά τη σχέση του με τους ναζί. Το
γεγονός αυτό δεν ενίσχυσε ιδιαίτερα την εκτίμησή της εκ μέρους του γερμανικού και του
αγγλοσαξονικού ακαδημαϊκού κόσμου – όπου ο Heidegger θεωρείται εν γένει είτε
«αποκαθηλωμένος» για τα πολιτικά του πιστεύω είτε παράλογος από τη σκοπιά της φιλοσοφίας.
Εξαιτίας της πνευματικής της συγγένειας προς τον Heidegger η Arendt θεωρείται πως
συγκαταλέγεται στους υπαρξιστές φιλοσόφους, οι οποίοι επίσης δεν χαίρουν ιδιαίτερης
εκτίμησης.
Ως «κοσμική» Εβραία, η Arendt σε αυτό το τελευταίο μεγάλο έργο της αναπτύσσει μια θεώρηση
του ανθρώπου, που συνδέεται με τη σκέψη του Αγίου Αυγουστίνου – ο οποίος ήταν και το θέμα
της διατριβής της. Εντούτοις, χαρακτηρίζοντας ως ιδιαίτερο γνώρισμα του ανθρώπου το γεγονός
της γέννησης (Gebürtlichkeit), και διαπιστώνοντας ότι με κάθε άνθρωπο έρχεται στον κόσμο κάτι
νέο, ένα ιδιαίτερο ξεκίνημα, όχι μόνο τονίζει τον ατομισμό και τον πλουραλισμό, που
αποδοκιμάζονται από όλους τους πολιτικούς χώρους, αλλά και προσάπτει στον χριστιανισμό ότι
αναγνωρίζοντας ως σημαντικότερη θρησκευτική εορτή το Πάσχα προσανατολίζεται προφανώς
περισσότερο προς τον πόνο και το θάνατο παρά προς τη γέννηση, που γιορτάζεται τα
Χριστούγεννα.
Εν κατακλείδι, η Arendt είναι μια αιρετική στο χώρο της διανόησης, που ποτέ δεν ξέχασε ότι οι
ρίζες της σκέψης της βρίσκονταν στον γερμανικό πνευματικό πολιτισμό, αλλά που το
Ολοκαύτωμα την έκανε Αμερικανίδα.
Ο Hans-Martin Schönherr-Mann
είναι δοκιμιογράφος και καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Ludwig-Maximilian
του Μονάχου και καθηγητής Θεωρίας της Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Leopold-Franzen του
Innsbruck. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Hannah Arendt: Wahrheit, Macht, Moral», των
εδόσεων C.H. Beck.
Μετάφραση: Πελαγία Τσινάρη
Copyright: Goethe-Institut e. V., Internet-Redaktion
Απρίλιος 2010, ενημερώθηκε τον Απρίλιο 2012



Έχει επεξεργασθεί από τον/την Admin στις Κυρ 08 Νοε 2015, 20:21, 1 φορά

https://asfalectures.forumgreek.com

2Hannah Arendt Empty Απ: Hannah Arendt Κυρ 08 Νοε 2015, 20:18

Admin


Admin

Η Χάνα Αρεντ και οι ιδέες της
Ταινία για την γερμανοεβραία φιλόσοφο και το βιβλίο της «Ο Άιχμαν στην
Ιερουσαλήμ. Έκθεση για την κοινοτοπία του κακού»
Ζουμπουλάκης Γιάννης
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 08/05/2013, 13:17 | ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 08/05/2013,
13:17
Την πανελλήνια πρεμιέρα της πρόκειται να κάνει στον χώρο προβολών του
Ινστιτούτου Γκέτε η τελευταία ταινία της γερμανίδας σκηνοθέτριας Μαργαρέτε Φον
Τρότα «Hannah Arendt - Οι ιδέες της άλλαξαν τον κόσμο» που αναφέρεται στην
γερμανοεβραία φιλόσοφο Χάνα Αρεντ (1906-1975).
Το φιλμ τοποθετείται στις αρχές της δεκαετίας του 1960 όταν η Αρεντ, ως
απεσταλμένη του περιοδικού The New Yorker, παρακολουθούσε στην Ιερουσαλήμ τη
δίκη του εγκληματία πολέμου, ναζιστή Αντολφ Αϊχμαν.
Ενώ στο μυαλό της Αρέντ βρίσκεται ένα ανθρωπόμορφο τέρας, προς έκπληξή της
διαπίστωσε ότι ο ναζοστής εγκληματίας πολέμου δεν ήταν παρά μια μετριότητα, ένας
συνηθισμένος, σχολαστικός γραφειοκράτης.
Οι παρατηρήσεις και οι σκέψεις της καταγράφηκαν στο πιο διάσημο αλλά και το πιο
αμφιλεγόμενο έργο της «Ο Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ. Έκθεση για την Κοινοτοπία του
Κακού».
Δημοσιευμένο το 1963, αρχικώς σε πέντε άρθρα και κατόπιν σε βιβλίο, το δοκίμιο
προκάλεσε μια από τις πιο σφοδρές διαμάχες της μεταπολεμικής εποχής
επηρεάζοντας την πολιτική και την ιστορική θεώρηση του εθνικοσοσιαλισμού.
Επηρέασε επίσης και τη ζωή και το έργο της ίδιας της Αρεντ. Η φιλόσοφος δέχτηκε
επικρίσεις και επιθέσεις τόσο από τα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης, όσο από την
ακαδημαϊκή κοινότητα, την ισραηλινή μυστική υπηρεσία Μοσάντ. Υπήρξε ρήξη
ακόμα και στους πιο στενούς της φίλους.
Τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Αρέντ στην ταινία κρατά η διακεκριμένη ηθοποιός
Μπάρμπαρα Σούκοβα η οποία παίζει για έκτη φορά σε ταινία της σκηνοθέτριας.
Για την Μαργκαρέτε φον Τρότα είναι μια ταινία «της σκέψης και του συναισθήματος.
Για την Καθηγήτρια Πανεπιστημίου που παθιάζεται με τον αναστοχασμό… Αλλά και
για ένα άτομο μαχητικό που δεν φοβάται την αντιπαράθεση και που δεν διστάζει να
υπερασπιστεί με σθένος αυτό που έχει αναγνωρίσει ως ορθό - πάντα όμως με την
πρόθεση να κατανοήσει. Θέλω να καταλάβω, θα ήταν ίσως η φράση που θα την
περιέγραφε καλύτερα».

https://asfalectures.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή  Μήνυμα [Σελίδα 1 από 1]

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης